فصلنامه پژوهشی، تاریخ نامه انقلاب منتشر شد

فصلنامه پژوهشی، تاریخ نامه انقلاب منتشر شد

دوفصلنامه پژوهشی، تاریخ نامه انقلاب سال دوم دفتر اول بهار و تابستان 1397 به صاحب امتیازی پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی منتشر شد.

کتاب «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی» در هند به زبان انگلیسی منتشر شد

کتاب «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی» در هند به زبان انگلیسی منتشر شد

کتاب «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی» به زبان انگلیسی از سوی خانه فرهنگ ایران در بمبئی هند منتشر شد.

کد مطلب: 593 | تاریخ مطلب: 18/06/1397
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

در آستانه ماه محرم حسینی؛

قیام عاشورا از منظر امام خمینی(ره)

قیام عاشورا از منظر امام خمینی(ره)

عاشورا و کربلا در نگاه امام جایگاه ویژه ای دارد و امام نظرگاه بلندی به عاشورا افـکنـده وآن رادست مایه سترگی برای آفرینش انقلاب اسلامی یافته و از آن الهام گرفته است.

روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره): حماسه عاشورا شورانگیز ترین حماسه تاریخ بشری است که نیرومندترین احساسات میلیون ها انسان را برانگیخته و از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی نیز در گذشته است و شگفت و تعجب از اینکه قداست خویش را در میان سایر ادیان نیز حفظ کرده ودر اینجا نهضت حسینی توسعه یافته «کل ارض کربلا» گویا همه جهان زمین کربلاست. ارزش و اعتبار و عظمت شخصیت دلربای امام حسین (ع) و نهضت آن بزرگوار امروز همه را تحت تاثیر قرار داده، به طوری که نه تنها دوستان و پیروانش، بلکه بیگانگان هم در مقابل نام با شکوه و خواستنی او سر تعظیم فرود می آورند و قیام مقدس کربلا را با احترام و تکریم یاد می کنند، آن هم نه در برهه ای از زمان، بلکه هر چه از تاریخ وقوع آن می گذرد بر عظمتش افزوده می شود. یکی از نقاط برجسته زندگانی امام خمینی(ره) ، عشق والای او نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، به ویژه ساحت مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) بود. عاشورا و کربلا در نگاه امام جایگاه ویژه ای دارد و امام نظرگاه بلندی به عاشورا افـکنـده وآن رادست مایه سترگی برای آفرینش انقلاب اسلامی یافته و از آن الهام گرفته است. امام خمینی (ره) قیام خود را برگرفته از قیام سیدالشهدا معرفی می کند و به آن افتخار می کند. پیام حماسی امام به مناسبت محرم آن سال شعار «پیروزی خون بر شمشیر» را به عنوان منطق انقلاب اسلامی در مواجهه با دنیای کنونی ندا داد. راهپیمایی میلیون ها تن در تهران و سراسر ایران در روزهای تاسوعا و عاشورای  کمر رژیم شاه و آمریکا را در 57حسینی در سال حمایت از شاه شکست و از آن پس هر سال، محرم و عاشورا عرصه بسیج نیروهای مومن به انقلاب اسلامی و افزایش روح سلحشوری در مدافعان انقلاب گردید و  سال دفاع حسین گونه ملت ایران نیز 8در طول دوران محرم و عاشورا و نام مقدس سالار شهیدان و اصحابش نه تنها به عنوان رمز عملیات و اسامی لشگرها و گردانها و عملیات موفق سپاه اسلام، بلکه به عنوان مهمترین الگو و انگیزه عموم رزمندگان، تاثیر معجزه آسای خویش را برجای نهاد. امام خمینی (ره) می فرماید : «محرم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است. امسال در ماه محرم، نهضت  حق در مقابل باطل تقویت می شود.» (صحیفه امام؛ ج 5، ص 177 ). رمز بقای انقلاب اسلامی، ایستادگی بر ارزش ها و آرمانهایی است که در منطق عاشورا به شفافترین و زلالترین وجه ممکن متجلی گردیده است. لزوم پایبندی به این منطق و ایمان به شعارهای این مکتب منحصر به عرصه اندیشه و اعتقاد نیست بلکه باید منطق انقلاب امام را که جز منطق عاشورا نبود، و شعارها و آرمانهای امام را که جز شعارها و آرمان های عاشورا نبوده است. «با حلول ماه محرم ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد؛ ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد، ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطل بر جبهه ستمکاران و حکومت های شیطانی زد، ماهی که به نسلها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت، ماهی که شکست ابرقدرتها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند، ماهی که امام مسلمین، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت .» (صحیفه امام، ج 5، ص 75 ). حضرت امام (س) علل شکل گرفتن و بقای انقلاب اسلامی را مدیون و مرهون عاشورا و نهضت اباعبدالله (ع) می دانند و معتقدند که مردم درس قیام و مبارزه را از امام حسین (ع) فرا گرفته اند: «رمز پیروزی اسلام برکفر جهانی را در این قرن که پانزدهم خرداد 42سرآغاز آن بود، در دوازدهم محرم حسینی جستجو کند، که انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.»(صحیفه امام جلد 17، ص 482).

عدالتخواهی و مبارزه با جور و ستم از جمله اهداف حرکت انقلابی مردم ایران به رهبری امام خمینی بود که برگرفته از نهضت عزت مدارانه حسینی است. « ... سید الشهداء- سلام اللَّه علیه- وقتی می‏ بیند که یک حاکم ظالمی، جائری، در بین مردم دارد حکومت می‏کند، تصریح می‏کند حضرت که اگر کسی ببیند که یک حاکم جائری در بین مردم حکومت می‏کند، ظلم دارد به مردم می‏کند، باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند هر قدر که می‏تواند؛ با چند نفر، با چندین نفر، که در مقابل آن لشکر و بساط، هیچ نبود. لکن تکلیف این طور می‏دانست که باید قیام بکند و خونش را بدهد تا اینکه این ملت را اصلاح کند، تا اینکه این عَلَم یزید را بخواباند و همین طور هم کرد و تمام شد. خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیزهای خودش را داد در راه، برای اسلام. مگر خون ما رنگینتر از خون سید الشهداست؟ ما چرا بترسیم از اینکه خون‏ بدهیم یا از اینکه جان می‏دهیم؟ آنها هم در ... سلطان جائری که می‏گفت: مسلمانم، مسلمانی یزید هم مثل مسلمانی شاه بود...»(صحیفه امام، ج‏4، ص: 152)

یکی از ابعاد بسیار مهم گرانه آن بود. جامعه ای که از معیارهای اصیل دین و ملاکهای ارزشی فاصله بگیرد و فساد در پیکره آن ریشه بدواند، بی بند و باری در آن گسترش یابد و ظلم و ستم بر مردم حکومت کند و به جان و مال مسلمانان تعرض شود، چنین جامعه ای بیش از هر چیز نیاز به اصلاح دارد و امام حسین (ع) در چنین شرایطی زندگی می کردند و بنابراین مهمترین هدف قیام خویش را اصلاح امت ش معرفی کردند.  «امروز مطلب مهم است. از مهماتی است که جان باید پایش داد. همان مهمی است که سید الشهداء جانش را داد برایش، همان مهمی است که پیغمبر اسلام بیست و سه سال زحمت برایش کشید، همان مهمی است که حضرت امیر- سلام اللَّه علیه- هجده ماه با معاویه جنگ کرد در صورتی که معاویه دعوی اسلام می‏کرد ... برای اینکه یک سلطان جائر بود، برای اینکه یک دستگاه جائر بود، باید به زمینش بزند. آن قدر از اصحاب بزرگوارش را به کشتن داد، آن قدر از آنها را هم کشت؛ برای چه؟ برای اینکه اقامه حق بکند، اقامه عدل بکند.»(صحیفه امام؛ ج6، ص33). منبع: حریم امام

. انتهای پیام /*
 

سخن هفته

بسیج مدرسه عشق است؛

بسیج مدرسه عشق است؛

بسیج مدرسه عشق است ........... بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‏ های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده ‏اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‏ یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‏ نشانی گرفته ‏اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده ‏اند.