کتاب مبانی عنایت و هدایت الهی از منظر صدرالمتالهین و امام خمینی(ره)منتشر شد

کتاب مبانی عنایت و هدایت الهی از منظر صدرالمتالهین و امام خمینی(ره)منتشر شد

کتاب مبانی عنایت و هدایت الهی از منظر صدرالمتالهین و امام خمینی(ره) در چهار بخش " کلیلت و مفاهیم"، " مبانی عنایت و هدایت الهی از منظر صدرالمتالهین"، "عنایت و هدایت از منظر امام خمینی(ره)" و " تطبیق و مقایسه دیدگاه صدرالمتالهین و امام خمینی(ره)" از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)- معاونت پژوهشی دفتر قم- منتشر شد.

دیدار شهردار تهران با یادگار امام

دیدار شهردار تهران با یادگار امام

پیروز حناچی، شهردار تهران با حضور در جماران با یادگار امام دیدار کرد+ گزارش تصویری

کد مطلب: 326 | تاریخ مطلب: 13/12/1396
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

در دیدار دبیر کل و جمعی از اعضای حزب مردم سالاری؛

یادگار امام: هیچ گاه نمی توانیم بگوییم که همه مثل یکدیگر فکر کنند

یادگار امام: هیچ گاه نمی توانیم بگوییم که همه مثل یکدیگر فکر کنند

آیت الله سید حسن خمینی: انسان باید عقیده خود را در مقام ایجاب بگوید؛ البته طبیعی است که عده ای هم آن را نپذیرند، اما این امر نباید مانع طرح نظرات مختلف شود و هیچ گاه نمی توانیم بگوییم که همه مثل یکدیگر فکر کنند.

یادگار امام، «انانیت» را آفت بزرگ کار جمعی خواند و گفت: کار جمعی حتما با همدلی و همفکری ارزش مضاعف پیدا می کند اما شرط رسیدن به آن آشنایی با قواعد کار جمعی است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با دبیر کل و جمعی از اعضای حزب مردم سالاری با بیان اینکه ورود به کار حزبی عللی دارد که انسان را به این کار پر مشغله، پر مخاطره و پر گفت و گو وا می دارد، اظهار کرد: علت اصلی کار جمعی این است که بر خلاف دنیای ریاضی که نتیجه ی دو به علاوه دو، همیشه چهار می شود؛ در محیط انسانی این معادله بعضا نتایج بیشتری دارد و یک جمع محدود می توانند یک کار بسیار بزرگ را باعث شوند. گرچه وقتی کسی همراه نبود انسان باید به تنهایی قیام کند، اما اقدام گروهی نتایج بیشتری دارد. لذا اگر هدفمان را متعالی دانستیم و نسبت به درد جامعه خودمان را وظیفه مند دانستیم باید برای حل مشکلات قدم برداریم.

وی در مورد آفات کار حزبی اظهار کرد: ممکن است نتایج کار دو نفر در یک فرآیند انسانی به مراتب بیشتر باشد اما اگر آن دو نفر همدل نباشند و به آسیب ها توجه نکنند نتایج کمتری از حدّ انتظار خواهند گرفت.

یادگار امام با تأکید بر اینکه علت اصلی به نتیجه نرسیدن کار جمعی «انانیّت» است، تصریح کرد: انانیت این است که برای انسان خودش از همه امور مهمتر باشد و معتقد باشد میزان اهمیت اشیای عالم این است که «من» کجا قرار دارم؛ این امر بحرانی را در کارهای جمعی ایجاد می کند. البته در این رویکرد برخی افراد مستقیما منیّت خود را ابراز می کنند و برخی دیگر هم می دانند که چگونه به طور غیرمستقیم مسیر شخصی خویش را دنبال کنند و با دیگران بازی کنند.

تولیت آستان امام خمینی(ره) یادآور شد: یکی از فیلسوفان معاصر گفته بود، «باید به گونه ای قانون را بنویسید که اگر شما هم نبودید آن قانون عادلانه باشد». کسی می تواند یک قانون عادلانه بنویسد که خودش را از این شرایط خارج کند. اِنانیت به معنای منیّت منفی و این حالت است که انسان خود را ملاک خوب و بد بداند؛ این نگاه باعث هزاران ایراد دیگر می شود.

یادگار امام، مادر بت ها را بت نفس انسان خواند و با بیان اینکه شکوفایی جامعه شرط شکوفایی هرکس است، گفت: اگر بخواهیم به این نقطه برسیم که وقتی یک تیم پیروز می شود، افتخار خودمان بدانیم؛ باید انانیت را کمرنگ کنیم.

وی در همین زمینه افزود: شما افتخارات پیشینیان را افتخارات خودتان می دانید؛ زیرا با آنها حس رقابت ندارید، اما در روزگار خودتان در قبال کسی که احساس رقابت دارید، ولو اینکه می فهمید پیروزی او به نفع شما است، انانیت مانع می شود که او را تصدیق کنید. 

یادگار امام، «اِنانیت» را آفت بزرگ کار جمعی خواند و گفت: کار جمعی حتما با همدلی و همفکری ارزش مضاعف پیدا می کند اما شرط رسیدن به آن آشنایی با قواعد کار جمعی است. ما اگر از خودمان و کارهای کوچک شروع کردیم در کارهای بزرگ هم می توانیم موفق شویم؛ و الّا ممکن است لغزش های کوچک به اشتباهات بزرگ بینجامد.

یادگار امام گفت: ممکن است در ابراز رضایت از دیگران بگوییم حزب من، دوست من، گروه من، شهرمن یا جناح من؛ همه اینها از «من» بلند می شود. این «من» مادر همه مشکلات است؛ نمی توانیم «من» را حذف کنیم، بلکه می توانیم آن را تربیت کنیم، چون اگر «من» را از انسان ها بگیریم، حرکت به وجود نمی آید.

وی با اشاره به بی توجهی به تفاوت میان حزب و جبهه در کشور ما، تصریح کرد: هر دو اینها به عنوان نیاز جامعه بشری لازم هستند. جبهه ها برای مقاطعی شکل می گیرند و بیشتر رویکرد سلبی دارند؛ در جبهه گروهی از افراد پیرامون یک مسأله سلبی مسأله مشترک پیدا می کنند و یک حرکت جمعی می کنند، اما کارکرد احزاب ثبوتی و پیرامون یک امر خواستنی است؛ لذا احزاب، حداکثری و جبهه ها حداقلی هستند. 

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه دوره انتخابات دوره فعالیت جبهه های سیاسی است، افزود: وقتی جبهه شکل می گیرد همه باید پیرامون سلب یک امر خاص کار کنند ولی در احزاب افراد باید به حداکثر همدلی برسند و یک موضع سلبی عامل تأسیس حزب نمی شود.

یادگار امام با تأکید بر ضرورت تدوین مانیفست در کار جمعی ادامه داد: انسان باید عقیده خود را در مقام ایجاب بگوید؛ البته طبیعی است که عده ای هم آن را نپذیرند، اما این امر نباید مانع طرح نظرات مختلف شود و هیچ گاه نمی توانیم بگوییم که همه مثل یکدیگر فکر کنند.

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در این سخنان همچنین، حضور پررنگ امام راحل را یکی از الطاف الهی به ملت ایران در جریان انقلاب اسلامی خواند و یادآور شد: اتفاقات پس از انقلاب باعث چند دستگی در جامعه نشد، زیرا نگاه قاطبه ملت به یک نفر بود؛ و این در حالی است که انقلاب ها معمولا آغاز درگیری ها هستند.

. انتهای پیام /*
 

سخن هفته

دانشگاه مستقل و امام خمینی (ره)

دانشگاه مستقل و امام خمینی (ره)

دانشگاه مستقل و امام خمینی (ره) یکی از اساسی ترین دغدغه های امام خمینی که تا آخر عمر مبارکشان همواره پا برجا بوده و در وصیت نامه مبارکشان (در بند "و") در باره چگونگی فعالیت و نگاه به آن تذکر دادند، موضوع دانشگاه است. باور به اهمیت دانشگاه و ضرورت نقش آفرینی و حضور تاثیر گذار در کشور یکی از مهمترین بخش از نگاه امام به موضوع دانشگاه و دانشگاهیان است. امام راحل در این باره می فرماید: مقدرات این مملکت دست این دانشگاهی هاست ؛ و از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین بشود. با عنایت به اینکه جامع ترین نگاه در باره دانشگاه از سوی امام مطرح شده و باز خوانی این اندیشه می تواند بهترین راهکار برای ادامه فعالیتهای این نهاد فرهنگی باشد. در این ویژه نامه که با عنوان دانشگاه مستقل ازدیدگاه امام خمینی منتشر شده است، مطالبی ارزنده با موضوعاتی مانند بازخوانی دغدغه امام در موضوع دانشگاه ، اهمیت دانشگاه، جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان، دانشگاه مستقل ، استقلال دانشگاه تبیین شده است.